Misstron växer

Jessica Lindberg blev gravid - p-staven visade sig vara verkningslös.

Jag känner verkligen med Jessica Lindberg. Om du inom svensk sjukvård inte ens kan lita på att en läkare sätter in rätt sorts p-stav längre då kan man ju verkligen undra vad för misstag som sker längre in i svenska sjukvårdssystemet.

För att späda på det hela får hon ingen ersättning eftersom det inte har kunnat bevisats var felet har begåtts. Är det Läkemedelsföretaget, apoteket eller läkaren som ska bära ansvaret för misstaget? Min egen åsikt är fast och bestämd att läkaren ska bära det yttersta ansvaret vare sig det är där som misstaget har begåtts eller ej. Som läkare har man skyldighet att kontrollera att allt är okey innan man utför någon form av behandling. I detta fall handlar det om att se så att staven inuti kanylen är vit och inte en verkningslös blå placebo som det var i detta fall.

Summan av allt detta är ändå att hon fått en underbar son, Wilmer 2 år, en liten familj med pojkvännen och sambon Emil, men det finns mer därtill som inte är lika ljust. Jessica har ingen möjlighet att läsa upp gymnasiebehörigheten på komvux pågrund av ekonomiska skäl. Hon får den lägsta föräldrapenningen eftersom hon inte har någon arbetslivserfarenhet eller utbildning. Hon är heller inte berättigad mer än det normala studiebidraget  pågrund av hennes unga ålder (bevis på att försummandet av ungdomar i samhället inte bara täcker arbetslivet).

Observera! Jag vill poängtera att det finns oerhört kompetent personal inom sjukvården i Sverige och dem allra flesta gör ett fantastiskt jobb, men misstag som dessa får bara inte ske. Dels för de konsekvenser  som det enskilda felet får men nästan än mer misstron som sprids om en säker vård. Tyvärr drar ett "klanteri" med majoriten ner som sköter sitt jobb utmärkt. Just därför är det så väsentligt att man förebygger denna formen av misstag med enkla medel.
Jag skulle t.ex aldrig spruta ett djur med en genomskinlig injektionsvätska om jag blivit tillsagt att den skulle ha B-vitamin, inte ens om det stod så på etiketten, då jag vet att injektionsvätskan ska vara gul. Misstanke-> rådfråga veterinär

Be true*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0